Wil je dat je site beter vindbaar is in Google en andere zoekmachines? Dan is het tijd om je te verdiepen in SEO. Waar SEA (zoekmachine-adverteren) zorgt dat je met betaalde advertenties direct zichtbaar bent, zorgt SEO (zoekmachine-optimalisatie) dat je hoger in de organische zoekresultaten komt te staan. SEO kost je dus geen advertentiebudget. Daarbij kun je delen ervan zelf uitvoeren. Benieuwd hoe je dat doet? Lees snel verder en ontdek meer!
Wat houdt SEO in?
SEO draait om het optimaliseren van je website, zodat zoekmachines deze als relevant beschouwen. Het doel is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen bij relevante zoekopdrachten. Stel, je verkoopt bakbenodigdheden, dan wil je dat mensen je vinden op zoektermen als ‘bakspullen bestellen’. Maar SEO is meer dan alleen zoekwoorden. Je website moet technisch goed werken, sterke content bevatten en betrouwbaarheid uitstralen.
Technische verbeteringen die je zelf kunt doorvoeren
De techniek van je website verbeteren lijkt heel lastig. Deels is het dat ook wel. Maar er is één ding waar je zelf direct op kunt focussen: de laadtijd. Als je website er langer dan drie seconden over doet om te laden, jaag je al meer dan de helft van je bezoekers weg.
Dit kun je doen om je website sneller te maken:
-
Kies voor een snelle en betrouwbare hostingprovider.
-
Gebruik gratis tools zoals TinyPNG om afbeeldingen te verkleinen.
-
Vermijd overbodige plug-ins die je website vertragen.
-
Beperk het gebruik van externe scripts en widgets.
-
Controleer je snelheid regelmatig via Google PageSpeed Insights.
Hoe schrijf je sterke content?
Een goede tekst trekt bezoekers en zorgt ervoor dat ze blijven hangen. Maar hoe schrijf je content die zowel lezers als zoekmachines aanspreekt?
Start met een zoekwoordonderzoek
Begin met bedenken wie je doelgroep is en welke zoektermen die gebruikt. Welke vragen stellen je potentiële klanten? Welke problemen willen ze oplossen? Met Google Keyword Planner en AnswerThePublic ontdek je welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website.
Verwerk je zoekwoorden
Wanneer je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn, verwerk ze dan op een natuurlijke manier in je content. Gebruik bijvoorbeeld zoekvragen als koppen en geef in de tekst daadwerkelijk antwoord op die vragen. Overdrijf het niet, want dat werkt averechts.
Plaats regelmatig nieuwe content
Af en toe een blog plaatsen heeft weinig zin. Zoekmachines waarderen websites die regelmatig waardevolle content toevoegen. Zorg er daarom voor dat je met enige regelmaat nieuwe en nuttige artikelen publiceert.
Wat is autoriteit en hoe bouw je het op?
Mensen kiezen eerder voor een merk of bedrijf waar anderen positief over spreken. Google werkt op een vergelijkbare manier. Hoe vaker jouw website wordt genoemd en gelinkt in andere blogs of op social media, hoe betrouwbaarder de zoekmachine deze vindt. Schrijf (of maak) daarom waardevolle content die mensen uit zichzelf delen, zoals handige gidsen, diepgaande artikelen of unieke onderzoeken.
Nog verder met SEO
De tips hierboven helpen je goed op weg, maar als je écht wilt groeien, is het verstandig om een bureau zoals Semwerkt – een specialist in online marketing in Hoorn – in te schakelen. Tot die tijd kun je met deze handvatten al een flinke verbetering realiseren in je online zichtbaarheid.