Er bestaan veel verschillende soorten en technieken van marketing. Marketing zorgt ervoor dat een bedrijf op de kaart komt te staan en dat consumenten een product willen kopen. Marketing is dan zeker ook een belangrijk tool om op de kaart te komen. In deze blog komen er een aantal marketingtechnieken voor.
Manieren
Zoals al genoemd, bestaan er veel verschillende manieren van marketing. Zo is er directe marketing. Dit vindt bijvoorbeeld op de televisie plaats, waarbij zenders tussen programma’s door lange reclameblokken hebben. Direct marketing heeft een algemeen aanbod en speelt in op de wensen en behoefte van een grote groep mensen. Ook op social media wordt er directe marketing gezien. Op allerlei apps krijgen mensen wel reclames te zien gebaseerd op dingen waar zij in het verleden op hebben geklikt, maar over het algemeen zijn de producten nog steeds erg algemeen.
Actiemarketing is iets wat veel gebruikt wordt in supermarkten. Het beïnvloedt het gedrag van consumenten op korte termijn, waardoor zij meer willen kopen. Actiemarketing werkt niet goed op lange termijn.
E-Mail marketing is een manier om (potentiële) klanten door middel van -mail te benaderen. Het voordeel hiervan is dat iemand direct benaderd wordt.
Experience marketing is de naam gegeven aan de manier van marketing waarbij (potentiële) klanten een product kunnen ervaren en zo het verschil tussen het aangeraden product en producten die erop lijken eigen te laten maken.
Buzzmarketing is een nettere naam voor mond-tot-mond reclame. Het probeert een sneeuwbaleffect te creëren, waarbij mensen aan elkaar duidelijk maken waarom een product aangeraden wordt. Lekker goedkoop voor elk bedrijf.
Zo zijn er nog een aantal verschillende manieren van marketing, maar bovenstaande worden het meest gebruikt. Marketing is niet alleen advertenties maken en laten zien. Er horen verschillende strategieën gebruikt te worden om ervoor te zorgen dat klanten het product ook echt zullen kopen en gebruiken. Zo moet duidelijk zijn wie de doelgroep is en hoe nieuwe klanten mogelijk aangetrokken kunnen worden. Er hoort een duidelijke communicatie met klanten opgezet te worden en een plan hoort gemaakt te worden om het product zo ver mogelijk te verspreiden. Aan het einde hoopt iedereen dat er vaste klanten zijn die het product zullen blijven kopen en aanraden aan mensen die zij kennen.
Brochures
Tegenwoordig worden folders en brochures minder gebruikt. Toch kan het nog heel goed werken. Brochures en folders kunnen namelijk fysiek vastgehouden worden. Het is tastbaar en concreet en iemand kan er fysiek van alles meedoen, zoals doorgeven aan anderen. Vele mensen vinden dat het prettiger leest om op papier iets te zien dan online. Het voelt makkelijker aan voor de ogen en iemand kan makkelijker teruggaan om nog wat over te lezen. Brochures en folders kunnen uitgedeeld worden op straat en mensen zullen hier een stuk sneller naar kijken dan online, waar er snel door getikt kan worden. Wil je dus folders laten drukken of een brochure laten drukken? Dit kan bijvoorbeeld bij Drukbedrijf.nl. En dan kan de marketing beginnen!